RRI

DRETS I DEURES DELS PARES I ALUMNES

ELS PARES

Els pares són els responsables directes de l’educació dels seus fills; per tant, en relació amb el centre, tenen els següents:

Drets:
  • A participar en la gestió educativa a través dels òrgans establerts amb aquesta finalitat
  • A ser informats del procés educatiu observat en els seus fills per part dels mestres i òrgans de govern.
  • A formular, degudament identificats i de forma correcta les peticions, suggeriments i queixes que creguin oportunes referents a l’educació dels seus fills davant la direcció, els professors i òrgans de govern.
  • Les queixes, fetes per escrit davant la direcció, amb la deguda identificació i signada, serà traslladada al mestre o treballador afectat; una vegada fetes les valoracions i presa la decisió , el director comunicarà per escrit la resolució a la persona que la va presentar. De tot això quedarà còpia arxivada al Centre.
  • A estar en comunicació amb els mestres per un millor coneixement del nen per part d’ambdós i oferint-li així més completa orientació personal i ordre en el seu desenvolupament.
Deures:
  • Respectar aquest reglament.
  • Estendre i protegir en qualsevol ocasió la fama, estimació i respecte pel centre i llurs membres.
  • Col·laborar amb els mestres i els altres pares per un millor funcionament de les activitats del centre.
  • Assistir a la convocatòria individual o col·lectiva que facin els mestres quan aquests els citin per assumptes relacionats amb la conducta o rendiment dels seus fills.
  • Acudir a la crida dels òrgans de govern per assumptes relacionats amb la conducta de llurs fills.
  • Vigilar la higiene personal dels seus fills, en benefici propi i en el dels companys.
  • Justificar per escrit les absències del fill davant el mestre corresponent.
  • Facilitar a llurs fills els mitjans precisos per portar a terme les activitats escolars pròpies del seu nivell que indiquin els mestres.
  • Tenir cura de les activitats dels seus fills, col·laborant amb ells en el compliment dels seus deures, com poden ser la puntualitat, l’ordre, etc.
  • Distribuir i controlar les activitats i el temps lliure dels seus fills (lectures, jocs, televisió, amics, etc.) de manera que siguin un complement positiu en el seu desenvolupament.
  • Informar-se del comportament i aprofitament de llurs fills a l’escola mitjançant el contacte personal que hauran de realitzar, periòdicament, amb els mestres-tutors respectius.
  • Infondre en el nen l’estimació i respecte per l’escola i els mestres, evitant qualsevol al·lusió crítica negativa en la seva presència, que deteriori la seva imatge, posant així en perill la formació de la personalitat de l’alumne.
  • Proporcionar als seus fills els materials escolars que el seu nivell requereix i complir amb els pagaments que corresponen als serveis utilitzats i que, organitzats de forma reglamentària, estan fora de cobertura per l’administració educativa o social.
  • Portar i recollir els fills en els horaris establerts pel Centre amb la deguda puntualitat.
  • Els alumnes d’Educació Infantil i de cicle inicial seran recollits en el Centre pels pares o persona degudament autoritzada.
  • En cas de retards reiterats, el mestre intentarà posar-se en contacte amb la família; ho comunicarà a l’Equip Directiu, que decidirà quina estructura del Centre pot realitzar la ustòdia. Més enllà del temps prudencial raonable, l’escola podrà encarregar la custòdia de l’alumne a la policia municipal si no té en el Centre un servei que’l pugui acollir. Aquest procés es comunicarà per escrit als serveis socials i es deixarà còpia arxivada en el Centre.
- El Centre no proporcionarà informes dels alumnes fora dels dipositaris d’aquest dret si no és sota resolució o requeriment judicial.
- En cas d’actuació policial, l’alumne sempre serà acompanyat per un adult, els pares o tutor i, si no és possible la localització, pel mestre-tutor, tretque les resolucions judicials ho demanin d’altra forma.
- Si es tingués constància de maltractaments, el tutor elaborarà un informe amb les seves observacions i el lliurarà a la Direcció. El Director que trametrà aquest informe als Serveis Socials de l’Ajuntament.
- Per protegir el dret a la imatge, l’escola ha de rebre el consentiment firmat dels pares per exposar fotos identificables dels alumnes en la web o mitjans de reproducció.
S’entén que, donat el consentiment signat, aquest és vàlid fins que els pares comuniquin una decisió contrària.

ELS ALUMNES

- Qualsevol nen degudament documentat té dret a ser admès en aquest centre,
sempre que compleixi les condicions establertes per l’accési existint vacants
disponibles. En cap cas hi haurà discriminació en l’exercici d’aquest dret per raons de
llengua, raça, creença o situació econòmica i social.
-En el període ordinari de matriculació es seguiran les normes establertes per l’administració i fora d’aquest període, els acords presos en l’àmbit municipal.
-El fet de matricular-se en aquest centre suposa l’acceptació d’aquest reglament, així com de l’organització i normes que el regeixen.
- Els alumnes tenen el dret:
A què es respecti la seva individualitat física, moral i religiosa, d’acord amb la Constitució.
  • A què el centre li faciliti oportunitats i serveis educatius perquè pugui desenvolupar-se física, intel·lectual i socialment en condicions de llibertat i dignitat.
  • A ser educat en un esperit de comprensió, tolerància i convivència democràtica.
  • A la participació activa en la vida escolar i en l’organització del centre en la mesura en que les evolucions de les edats dels alumnes ho permetin.
  • A l’orientació educativa , atenent els problemes personals d’aprenentatge i de desenvolupament de la personalitat.
  • A ser respectat en la seva dignitat personal no patint sancions humiliants.
  • A rebre ajudes precises que compensin possibles carències de tipus familiar, econòmic i sòcio-cultural segons la disponibilitats dels recursos socials
  • A la utilització de les instal·lacions, mobiliari i material del centre, que hauran d’adaptar-se a les seves necessitats físiques i psíquiques, amb les màximes garanties de seguretat i higiene.
  • A què les activitats escolars s’acomodin a llur nivell de maduració i que la seva promoció en el sistema educatiu estigui d’acord amb el seu rendiment valorat objectivament.
  • A formular davant els mestres i la direcció del centre qualsevol iniciativa, suggeriment i reclamació quecreguin oportunes.
  • A que l’escola facilitial’organisme competent (Seguretat Social, Ajuntament) la realització dels reconeixements mèdics necessaris, el control sanitari i a l’atenció mèdico-preventiva adequada.
  • A tots els beneficis que li atorguen les disposicions vigents.
- Els alumnes tenen el deure:
Respectar la dignitat i funció dels mestres i de qualsevol de les persones que treballin en el centre, així com les normes generals de convivència i les establertes específicamenten aquest reglament.
  • Participar, segons ho permetin les edats pròpies de cada nivell, en la vida escolar i organització del centre.
  • Assistir puntualment i regulara les activitats docents o en el seu cas, justificar la seva absència.
  • Realitzar responsablement les tasques escolars i lliurar-les amb puntualitat.
  • Respectar l’edifici, instal·lacions, mobiliari i material del centre.
  • Col·laborar amb els seus companys en les activitats formatives i respectar la seva dignitat individual i el seu dret a l’estudi
  • Tenir cura del seu aspecte personal i de les seves propietats d’ús en l’àmbit escolar.
  • Transmetre les comunicacions orals o escrites fetes pel Centre a les famílies i a l’inrevés. Si cal, retornar-les signades.
  • Respectar les normes establertes en aquest Reglament, respectar les decisions dels òrgans col·legiats i unipersonals, encara que puguin impugnar-les.